Hanny Sprangers
‘Nadat we dat eerste punt hebben ervaren, wat komt er dan? Wat er daarna komt, is het waarderen van die eerste goede gedachte, wat de ‘streek’ wordt genoemd. Uit het eerste punt of de eerste stip komt het penseelwerk voort, net zoals je met een echt penseel en inkt het papier aanraakt. Eerst raak je de grond aan, het doek of het papier, en dan maak je een streek, een kalligrafie of een schilderij. De streek van goedheid is verbonden met de tweede gedachte. Vanuit de eerste gedachte, het punt, werk je de tweede gedachte uit, die uit zachtmoedigheid voortkomt. Je probeert niet met je wereld te vechten of iets te vernietigen, noch er persoonlijk beter van te worden. Er is gewoon de eerste flits en dan het voortzetten ervan.’
Uit : ‘De grote oostelijke zon’ van Chögyam Trungpa
Studie en Werk
In 1983 ben ik afgestudeerd aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ‘s-Hertogenbosch richting Vrij Schilderen, daarna heb ik gereisd in Kreta en Zuid-Amerika. Geïnspireerd door deze reizen heb ik schilderijen en collages gemaakt, geëxposeerd en verkocht.
In Dongen heb ik lesgegeven als docent Tekenen/Schilderen in eigen Galerie/Werkplaats.
In 1989 heb ik mijn diploma gehaald als Creatief Therapeute Beeldend aan de Kopse Hof te Nijmegen daarna heb ik gewerkt in de Gezondheidszorg en in het Speciaal Onderwijs.
In 2007 ben ik Cumlaude afgestudeerd aan Fontys Academie voor Beeldende Vorming als 1e graads docente Beeldende Kunst en Vormgeving daarna heb gewerkt als docente Culturele Kunstzinnige Vorming in het onderwijs.
Met veel plezier heb ik vrijwillig cursussen voor ‘De Stijl’ en ‘Trefpunt Oost gegeven in het creatief atelier van de Reinier van Arkel voor mensen met een psychische beperking.
Cursussen die ik gegeven heb zijn; ‘Zen Zien tekenen/schilderen’ , ‘Gedichten Schilderen’, ‘ Vrij Schilderen’.
Bij ARTISA Academic & Art Retreat in Griekenland ben ik uitgenodigd om in 2014 een Masterclass Art te geven.
Kunst in de Zorg heeft mijn interesse en ik heb me bijgeschoold met een training Mindfulness en een Post HBO cursus Mindfulness en Beeldende Therapie.
In 2016 heb ik de 2 jarige studie Mindful Coaching afgerond aan de Academie voor Open Bewustzijn.
Meditatieve Kunst
Ruim twintig jaar heb ik kennis genomen en de praktijk beoefend van Tibetaans Boeddhisme, Zen Boeddhisme, Advaita Vedanta en Mindfulness, deze invloed is te zien in mijn meditatief en figuratief werk.
In 2010 ben ik mij gaan verdiepen in model en portrettekenen. Hieruit is een geheel nieuwe stijl ontstaan.
Ik maak foto’s van mijn dochters en bewerk deze foto’s met Photoshop. Vervolgens druk ik deze foto’s af op zeer dun rijstepapier en plak ze op canvas of linnen. Dan komen er verschillende lagen zijdevloeipapier overheen en soms verwerk ik er ook stukken textiel in die gebruikt of gedragen zijn door mijzelf, mijn moeder of grootmoeder. Zo verweef ik mijn werk met draden die de vrouwelijke lijn van het verleden met het heden verbinden.
Ik vind het belangrijk om mijn schilderijen intens te bewerken met diverse technieken. Ik tast de oppervlakte van het doek af, ik schuur het, ik breng nieuwe patronen aan, beplak het met zijdevloei, textiel, rol er verflagen op en ik schuur het daarna weer af.
Dit proces wordt vele malen herhaald, net zolang totdat er een vrouwelijke verschijning opdoemt uit de diverse tussenlagen, een verschijning die mij raakt, die mij haar geschiedenis vertelt.
Zo is de serie ‘Moderne Madonna’s’ tot stand gekomen.
Het is een fysiek en mentaal diepgaand proces, ik werk veelal in stilte, maanden achtereen aan één schilderij.
Tijdens het werk merk ik steeds meer op, dat het schilderen steeds meer een aandachtig luisteren wordt, en dat mijn houding open en ontvankelijk is, bereid om grote risico’s te nemen, bereid om te falen, en fouten te maken, bereid om het proces volkomen te laten mislukken, pas dan ontstaan er openingen, nieuwe paden die verkend kunnen worden, nieuwe ontdekkingen in vorm kleur en beweging.
Vol bewondering kijk ik toe.
Het is een authentiek proces, het voelt ook als steeds weer opnieuw beginnen.
Verstilling roept het werk op, contemplatie, steeds weer daal ik af naar mijn innerlijke bron.
Sumi-e
Van 2013 tot 2016 heb ik een aantal workshops Sumi-e gevolgd bij verschillende leraren en heb sindsdien model, bamboe, kalligrafie en de Enso geoefend. Sumi-e betekent letterlijk ‘zwarte inktschildering’ het is een oude oosterse kunstvorm waarbij met weinig penseelstreken zoveel mogelijk wordt uitgedrukt. Deze kunst komt oorspronkelijk uit China en werd halverwege de dertiende eeuw door Zenmeesters naar Japan gebracht.
Het is een meditatieve vorm van schilderen, het vergt eerst veel oefening en dan een volkomen loslaten.
Zie mijn nieuwste pagina Sumi-e en filmpje’s : Haan, Sumi-e schildering plakken, Enso schilderen.
Heden
Momenteel ben ik bezig met de serie ‘Penelope’ de vrouw van Odysseus uit de Griekse Mythologie.
Hierin beeld ik Penelope uit, die wacht op de terugkeer van Odysseus, in gepeins verzonken, bezig aan haar weefgetouw, aan het borduren, aan het spinnen…..
Tijdens het werkproces komen teksten in mij naar boven, die ik bewerk tot gedichten, deze staan onder het schilderij op deze website.
In het drieluik ‘Madonna negra, schaduwkind’, ben ik bladpatronen aan het borduren, om de scheppende en de ontvangende kwaliteiten van de vrouw te benadrukken door middel van het maken van duizenden steekjes met naald en draad, als eerbetoon aan het geduld, de levenswijsheid en de aangeboren creativiteit van vrouwen. Ook is het borduren in mijn werk een blijk van dank aan alle mooie oude handwerktechnieken, die onze voorouders ons hebben nagelaten, en die mij inspireren tot creatief hergebruik.
Mijn laatste werkstuk is ‘De Spinster’ Een groot drieluik en het vijfde werkstuk uit de serie ‘Penelope’
Van mijn werkproces in mijn atelier heb ik filmpjes gemaakt, o.a. ‘De Weefster’, ‘Penelope wacht op de terugkeer van Odysseus’, Madonna negra, schaduwkind, ‘De Borduurster’, ze zijn te zien op deze website, bij filmpjes.
Trackbacks & Pingbacks
Comments are closed.